...                                                       ...       

       شش خط = شش هزار و شش صد و شصت و شش آیه

                                                                    

 

           هو   الله   احد         

 

تصاویر زیبا سازی وبلاگ www.zirebaran.org

 

سلمان گفت : من هر شب  ، قبل از خواب ، یک ختم قرآن می کنم .

از او پرسیدند : چه گونه ممکن است ؟

سلمان گفت : سوره توحید را سه مرتبه می خوانم .

زیرا این سوره ، برابر است با یک سوم قرآن .


با این وصف ، همه قرآن را ، زیر این خط ، در شش خط نوشته ام :

                     بسم الله الرحمان الرحیم .

 قل هو الله احد  . الله الصمد .  لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد .

                      بسم الله الرحمان الرحیم .                     

 قل هو الله احد  . الله الصمد .  لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد .

                      بسم الله الرحمان الرحیم .                     

 قل هو الله احد  . الله الصمد .  لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد .


در زبان عربی وقتی کسی را نمی شناسیم و یا حضور ندارد و غایب

است ، از هو استفاده می کنیم . هو یعنی : او

بنا بر این : هو یعنی او ، یعنی او که او را نمی شناسیم و حتی از

چشم دل عارفان ، چشم عقل فیلسوفان و چشم ما ، غایب و پنهان و

نهان است .

هو یا او ، اشاره به موجودی نا شناخته و غیر معروف است

 به فرموده امام خمینی علیه سلام الله در کتاب مصباح الهدایه ، هو

یعنی او که غیر معروفه علی قلوب الانبیاء و الاولیاء است .

یعنی : هو یا او ، اشاره به او است که از چشم دل پیامبران و عارفان

هم نهان و پنهان و غایب است . هو یا او که نزد  دل های انبیاء و

 اولیاء الهی هم نا شناس و نا شناخته است ، تا چه رسد به سایر

مردم .

( به فرموده رسول الله -ص- : ما عـرفـناک حق معـرفـتک . یعنی :

آن طور که سزاوار است که تورا بشناسیم ، نشناخته ایم . )

هـو یا او ، اشاره به ذات خدا است که اکتناه ذات ، محال است.

در کنه ذات او اندیشه نکنید ، دیوانه می شوید و نتیجه ندارد . ( بلکه

به این که جهان ، فعل خدا است ، به فعل و اسم و صفت خدا فکر

کنیم . ) البته ، عموم مردم ، نه تنها به ذات نمی اندیشند ، بلکه به

وحدت هم توجه ندارند و بیشتر اوقات خود را آن چنان غرق در توجه

به کثرت و کثرات هستند که کمتر به یاد وحدت و خدا می افتند . 

  به قول امام خمینی ، این عارف کامل واصل:

 دست رسول الله هم ازاکتناه ذات ، کوتاه است .

هو یعنی : او که اشاره به ذات است و : 

عنقا شکار کس نشود ، دام باز گیر

                             کانجا همیشه باد به دست است ، دام را 


اما ، الله  یعنی : خداوند .

الله یعنی : همان خدایی که او را می شناسند . خدایی که جامع جمیع

کمالات است .  خدایی که خالق همه چیز است .

الله یعنی : خدایی که شناخته شده است . خدایی که او را می شناسیم .

الله یعنی : خدایی که از چشم بندگان غایب نیست و می توان شناخت .

هو یعنی : او که غایب است و نا شناخته است .


احد یعنی : یکی .

احد یعنی : یکی که دومی ندارد .

واحد یعنی : یکی که ممکن است ، دومی هم داشته باشد .


تا این جا ، یک جمله  ، از سوره توحید را  ، ترجمه کردیم .

تا کنون  ، یک آیه ، از یک سوم قرآن را ،  ترجمه کردیم .

ترجمه آیه اول  ، از سوره اخلاص ، چنین است :

بگو : او خدایی است که یکی است و دومی ندارد .

بگو : او الله است و احد است . یعنی : خدایی که یکی است و دومی

ندارد .


الله الصمد . یعنی : خدا ، درون او خالی نیست و توی آن ، پُر است .

همه موجوداتِ عالم ، تو خالی هستند . درون موجودات ، اجوف است .

الله الصمد . یعنی : الله بی نیاز و درون پُر است . خداوند تو خالی

نیست . به قول صدر الدین محمد شیرازی معروف به : ملا صدرا :

بسیط الحقیقه ، کل الاشیاء ، لیس بواحد منها .

خداوند ، بسیط است . یعنی مرکب نیست . صمد است .

 ( وجود ) همه چیز ها است . اما یک چیز نیست .

خداوند ، وجود  ( همه چیز ) است و بدون ماهیت و حد و اندازه  .

اما خداوند ، موجود نیست . چون موجود ، کثرت دارد . بلکه خداوند ،

وجود است . چون وجود ، وحدت دارد . یعنی احد است .

 


و لم یکن له کفوا احد ، یعنی : او تا ندارد . او بی تا است . او بی همتا

است . یعنی : هیچ کس ، همتای او نیست . احدی  ، شریک و نظیر

و تای او نیست .


به نظر می رسد تا این جا ، یک سوم قرآن را نوشتیم و به فارسی

ترجمه کردیم . یک سوم قرآن را به دو زبان فارسی و عربی آوردیم .

زیرا سوره اخلاص یا توحید ، یک سوم قرآن است .

بنا بر این  ، اهمیت بسیار زیادی دارد .

سید الساجدین ، زین العابدین ، علیه صلوات الله ، فرمود :

خدا سوره توحید و شش آیه اول سوره حدید را نازل فرمود برای علماء

و دانشمندان ( عارفان و حکیمان الهی ) که در آخر الزمان می آیند ،

اندیشه های آن ها عمیق و ژرف است و تفسیر و باطن آن را درک

می کنند و می فهمند . اما شما تفسیر سوره توحید را نمی دانید .

شهید مرتضی مطهری ، این فیلسوف عالی قدر که بیست سال در

دانشگاه  ، فلسفه الهی را تدریس می کرد ، و فلسفه ماتریالیسم

دیالکتیک را نقد می کرد ، ( در عصری که این فلسفه مادی و کمونیسم

، بازار داغ و رونقی داشت ) ،  می نویسد :

وقتی چشم صدر الدین محمد شیرازی به این حدیث امام سجاد افتاد ،

منقلب شد و اشک های شوق او جاری گشت .

 چرا ؟

 زیرا او ( یعنی ملا صدرا ) خودش از همان حکیمان و عارفان بود

که : مصداق دانشمندان با اندیشه عمیق در این کلام امام سجاد بود .

 

امام خمینی ، این سید روح خدا ، به فرموده پیامبر : ( علماء امتی

افضل من انبیاء ) برتر از انبیاء ، این عارف کامل واصل ، که از

 اولیاء خدا است ، می نویسد :

 

اگر قرآن نازل نمی شد ، و فقط شش آیه اول سوره حدید و چهار آیه

سوره توحید نازل می شد ، برای هدایت عارفان ،  کفایت می کرد .

عارفان ، دیگر نیازی به سایر آیات قرآن ندارند .

 

چرا ؟

چون عارفان پذیرفته اند که باید : همه اعمال و صفات و اندیشه های

حیوانی و شیطانی و رذیله را  تحت ولایت یک خضر راه ، از خود

دور کنیم ( تخلیه رذائل ) ، و همه کارها و صفات و اسماء خداوند و

ملائکه را در خود ایجاد کنیم ( تحلیه فضائل ) ، و عارفان قبول کرده

اند که : باید نفس اماره به سوء را به نفس لوّامه ( وجدان ) و سپس

به نفس مطمئنه و نفس قدسیه تبدیل کنیم .


پس : هو ، اشاره به ذات است. ( او )

الله ، اسم است و اشاره به اسم است . ( خدایی است که )

احد ، یعنی : ( یکی است و دومی ندارد .

لم یلد  ، یعنی : چیزی از او جدا نشده است .

و لم یولد ، یعنی : او از چیزی یا کسی جدا نشده است . از چیزی و یا

کسی به وجود نیامده است .

و لم یکن له کفوا احد  ، یعنی : هرگز هیچ کسی تا و همتای او نیست .

 


هدف ما از این پُست ، این است که : اهمیت ۶ آیه اول سوره حدید را

و ۴ آیه سوره توحید را بشناسیم ، که : این آیات  ، دارای ۷ بطن

هستند ، و نور چشم عارفان می باشد  ، و با بسیاری از آیاتِ قرآن

، برابر نیستند . البته بعد از این ۱۰ آیه فوق الذکر ، موضوع آیت

الکرسی و آیات آخر سوره حشر هم این طور است و سایر آیاتی که

معرفی ذات و صفات و اسماء خداست ، نیز دارای هفت باطن است .

 

       مشهد مقدس - ارض اقدس امام هشتم       

 

 سرهنگ آزاده - کارشناس ادبیات و زبان عربی - حمال ( یعنی : حمل کننده ) و ناقل ( یعنی : نقل کننده ) کلام عارفان در شرح و تفسیر کلام وحی و قرآن در این پست