رستگاری

 متن زیر با عنوان رستگاری ویراستاری شده است و از شکل گفتاری به شکل نوشتاری در آمده است .

 رستگاری بخش مهم از یکی از تازه ترین مجالس اخلاق و عرفان حضرت استاد جرجانی دام ظله می باشد که در مشهد مقدس در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم در خانه امام هادی (ع) برگزار شده است .  سی دی تصویری این سخنرانی با عنوان رستگاری در موسسه انوار الرضا موجود می باشد .   سی دی رستگاری شامل دو مجلس سی دقیقه ای است که یک مجلس آن : رستگاری است . رستگاری از جدید ترین سی دی های تصویری حضرت حاج شیخ منصور عبد الرحیم جرجانی می باشد .                                                                                                                         موسسه انوار الرضا - مرکز نشر آثار استاد جرجانی ( کتاب - سی دی - دی وی دی - صوتی و تصویری ) - تلفن موسسه انوار الرضا  : ۰۵۱۱۲۲۲۰۸۵۱  - ۰۹۱۵۵۱۱۵۷۹۴  -  ۰۹۱۵۱۱۱۱۸۵۰    


                                                  بسم الله الرحمن الرحیم

فلاح و رستگاری و نجات ما از عقوبت الهی ، در گرو اطاعت و فرمان برداری ما از خدا است .

هر کسی که در این مسیر ، مطیع تر ، تسلیم تر ، راضی تر ، متواضع تر ، در مقابل اوامر و نواهی الهی باشد ، زودتر به هدف می رسد . زود تر به مقصد می رسد . نص آیه قرآن است . ما چند مورد در قرآن آیاتی به این مضامین  داریم که : اطیعوا الله و اطیعوا الرسول  لعلکم تفلحون . از خدا و رسولش  اطاعت کنید . امید است که به فلاح و رستگاری دست بیابید . 

ما نظیر این آیات و روایات زیاد داریم . اوامر الهی و نواهی الهی فراوان است . شاید آنهایی که دلالت بر وجوب می کند ، بیش از 70مورد امر به اطاعت و فرمان برداری شده است  و نهی از معاصی و گناهان شده است . این روایتی که تقدیم حضور شما می کنم ، در موسوعه کلمات رسول اعظم(ص) جلد13صفحه261به بعد شروع می شود . سلسله راویان نقل می کنند ، تا به فردی  بنام سلام  می رسد . عن سلام ابن مستنیر ، که این بزرگوار هم از امام باقر (ع) نقل می کند .  امام باقر(ع)هم ازپیامبر(ص) نقل می کند . باید به همه روایات توجه شود . به همه روایات دقت بشود . روی آنها حساب کنیم . به روایات عمل کنیم .  به این فرامین و دستورات پایبندباشیم . اما این روایت ، یساری از نکات ارزنده و جالب و کلیدی را بیان می کند .

 اولا می فرماید که : مردم آنچه را که من گفتم حلال است ،  تا روز قیامت ، حلال است . و آنچه را که گفتم حرام است ، تا روز قیامت، حرام است . عناوین هم از همین جا نشات گرفته است . مثلا استعمال سیگار و تنباکو  ، به عنوان اصل اولیه ،  حلال است  . اما به عنوان اصل ثانوی که مضر برای سلامتی بدن باشد ،  حرام می شود . این قانون کلی است . در حقیقت ، این دیگر  قید ندارد . شرط ندارد . این یک قانون کلی است  .آنجا که در یک شرایطی شما ناچار می شوید  که برای یک امر اهمی یک مهمی رو مرتکب بشوید ، یک جایی  یا در یک شرایطی ممکن است  ، قرار بگیری که ناچاری از باب دفع یک خطر بزرگ تر  ، برای شما جایز باشد که  ، حالا مثلا ریش خود رو بزنی . یا یک حرفی را بزنی .  به عنوان ثانوی ،  یک دروغ مصلحت آمیز را بگوئی .  این ها طبق عنوان ثانوی ،   حلال می شود . پس این هم  ، حلال خدا است  . حلال پیامبر است . نه اینکه بگوئیم  : آقا این حلال ،به طور مطلق ، حلال است . یا این حرام ،حرام است . و در هیچ شرایطی حلال نمی شود . بعد شارع می گوید : آنجا من عقوبتم را بر می دارم . عنوان ثانوی اقتضا می کند که شما تابع موقعیت ها باشید  . مثل حکم تحریم تنباکو به دست میرزای شیرازی . ایشان فرمود : استعمال تنباکو حرام است و به منزله محاربه با امام زمان (ع) است . مثل امام امت که در موقع قیام خود ،  فرمود  : امروز تقیه حرام است  . امروز چون اصل دین در خطر است،  ارکان دین در خطر است، تقیه حرام است .

اینجا دیگر کسی نمی تواند تحت عنوان مثلا تقیه ، علیه شاه قیام نکند ، علیه حکومت طاغوت قیام نکند. چون اصل دین در خطر است . در هر صورت ، حالا این یک بحث فقهی هست ،  که ما خیلی به آن وارد نمی شویم .  خیلی هم  به ما ربطی ندارد . این فقهاء ،  بزرگان  ، مراجع باید نظر بدهند . ما داریم جنبه اخلاقی را عرض می کنیم والا آن قسمت از بحث ربطی به ما ندارد و ما هم حق نداریم در این نظر های بزرگان دخالت کنیم . و این را بدانید و آگاه باشید  که : حلال و حرام الهی در کتاب خدا بیان شده است . چیزی مخفی گذارده نشده است . و من هم آن حلال و حرام الهی را در سیره و سنت و روش و منش خودم بیان کردم . مرتب گفتم که این اوامر و نواهی پیامبر - که روایت آن در ثواب الاعمال شیخ صدوق آن روایت آخریش هست . شاید ما درحدود   6تا   7جلسه هم  آن را خواندیم ، که تتمه اش هم هست  ،  حالا عرض می کنیم .  

یک وقت به یک مناسبتی تمام اوامر الهی به وسیله پیامبر بیان شده است . در  قران ،  آنچه احتیاج به توضیح و تفسیر داشته است ،  پیامبر بیان کرده است . حلال و حرام ،  واجب و مستحب ،  اینها را من در سیره ام و در سنت خودم  بیان کردم . در میان حرام و حلال الهی ، شبهاتی هست  و بدعت هایی هست که بعد از من  ، افراد باید مواظب باشند که مبتلا به این شبهات نشوند .  آنها دیگر از آن شیطان و کار ابلیس است . اگر کسی آن شبهات را ترک کند . اگر محرمات را ترک کند . حلال را انجام بدهد . واجب را انجام بدهد . اگر کسی حرام و حلال الهی ،  اوامر و  نواهی خدا را رعایت کرد ، کارش درست می شود. گیر ها از کارش برطرف می شود ،گره ها باز می شود ،هیچ کارش دیگر پیچ نمی خورد ، اگر حلال را انجام بدهد و واجب را انجام بدهد و حرام را ترک کند ، دنبال شبهات هم نرود ، امر دین و دنیای او درست می شود ، و شخصیت و بزرگواری او هم درست می شود و آبرویش هم محفوظ می شود .

اما اگر کسی خودش ر ا داخل شبهات بیاندازد ،  و دنبال شبهات رفت و از آنها تبعیت کرد ، نزدیک شبهات رفت ، نزدیک محرمات رفت ، درست مثل کسی است که  نزدیک قرق گاه الهی رفته است . یعنی رفته به جایی که ورود ممنوع است  . یعنی  لب پرتگاه رفته است . دقیقا لب پرتگاه رفته است . اگر به خودش اجازه بدهد که  شبهات را انجام بدهد . به تدریج به جائی می رود که نمی داند :  این حرام است یا حلال است ، حکم را بلد نیست ، تکلیف خودش را نمی داند .  سوال هم نمی کند .  اگر  آهسته آهسته به سوی شبهه ها  رفت ، به حرام می افتد . اگر کسی رفت ، گوسفندانش را برده است  و  نزدیک قرق گاه خدا چرانده است ، منطقه ممنوعه الهی . یک لحظه ،  یک آن  ، غفلت کند ،  این گوسفندانش داخل منطقه ممنوعه می روند . به قرق گاه الهی می روند . در حقیقت با قانون الهی منازعه می کند . در منطقه ممنوعه سقوط می کند . بعد حضرت فرمودند : برای هر پادشاهی ، برای هر سلطانی  ، یک مطقه ممنوعه وجود دارد . شما نگاه کنید در مناطق نظامی تابلو می زنند : منطقه نظامی است . ورود ممنوع است . ورود افراد متفرقه ممنوع است . در بعضی جاها مطلقا ممنوع است  . قرق گاه است . آگاه باشید برای هر  پادشاهی ، یک قرق گاهی هست . قرق گاه های الهی ،  منطقه ممنوعه الهی  ، محرمات الهی است . آنچه را که شارع حرام کرده است . فرموده : گناه است . شراب است ، زنا است ، د زدی است ،  غیبت است ، دروغ است  ، کبر است ، لهو و لعب است . این ها  ، همه قرق گاه های الهی است . اصلا تعبیر حرام یعنی  : منطقه ممنوعه . اگر رفتی ، به منطقه قرق گاه رفتی . اگر به سمت تو شلیک شد  ، اگر کشته شدی ،  آن طرف مقابل  ، هیچ مسئولیتی ندارد . یعنی خون تو هدر رفته است . چون گفتند ،  نیایید . حق ورود ندارید  . تو را می زنند . اگر کسی به محرمات الهی نزدیک شد ، به قرق گاه الهی نزدیک شد  ، ملائکه الهی او را می زنند . بیچاره اش می کنند . فقیرش می کنند .  ذلیلش می کنند . خوارش می کنند .  او را از کمالات ممنوع می کنند . او را از لذت عبادت ممنوع می کنند . حرام را انجام ندهید .

                                  اتلاف وقت ، حرام است و از گناهان کبیره است .

عرض کردم یکی از محرمات الهی اتلاف وقت است . مشغول شدن به ملاهی است . شما در  گناهان کبیره نگاه کنید : وقتی که امام رضا(ع)گناهان کبیره را می شمارد ،  حدود سی و چند تا  گناه کبیره را که می شمارد . بعد در اواخر آن  می فرماید: اشتغال به لهو و  لعب . هر چیزی که انسان را از یک مقصد عالی تر و والا تر باز دارد  ، آن لهو و لعب است .                                                                         لهو و  لعب ،  یک وقت غنا است .  یک وقت ،  موسیقی است . تار و تنبور است . رقص است ، فیلم های مبتذل است .  صحنه های شهوت انگیز است ، اینها همه  ، حرام است . لهو و لعب است .        یک وقت  ، کارهایی است که اصلا ثمره ای ندارد . وقت گیری پای بعضی فیلم ها ، نشستن پای کامپیوتر ، بازی کردن با کامپیوتر ، حتی بازی با موبایل ، که امروز رسم شده  است . امروز دختر و پسر و پیر و جوان ، فکر می کنند:  این که حرام نیست ، سرگرمی است . اتلاف وقت ، اسراف وقت  ، گناه کبیره است . تو را  از یک مقصد والا تری باز می دارد .

من توصیه می کنم به عنوان یک برادر بزرگتر ، آنهایی که من حق برادری به گردن ایشان دارم  . آنهایی که کوچک تر هستند ، حق بزرگتری دارم .  آنهایی  که دوست هستند ،  حق دوستی .

من  برادران ، خواهران را نصیحت می کنم . خیلی وقت خودتان را نگیرید.  با این بازی کردن ها  ، ولو به حسب ظاهر مشروع است . اتلاف وقت است . عمرتان تباه می شود .  ضایع می شود . آن قدر ننشینید پای این تلوزیون و پای کامپیوتر و آن قدر با این موبایل های خودتان بازی نکنید . آن قدر وقت خودتان را ضایع نکنید . حیف است  . حرام است .  اسراف عمر است   ، جرم آن سنگین تر از  اسراف آب و برق است . جوانی را تباه نکنید . از دست ندهید . خدا را گواه می گیرم  ... اللهم صل علی محمد و آل محمد

به نقل از  وب سایت : شاگرد پدر  ، با اندکی ویراستاری کلمات و جملات  


تذکر : متن فوق با دقت و حفظ امانت ، از شکل گفتاری به شکل مکتوب و نوشتاری تغییر یافته است .

متن کامل این سخن رانی در وب سایت شاگرد پدر  موجود است .


 مشهد الرضا ع - ویراستار کتب عارف ربانی استاد جرجانی