رستگاری
متن زیر با عنوان رستگاری ویراستاری شده است و از شکل گفتاری به شکل نوشتاری در آمده است .
رستگاری بخش مهم از یکی از تازه ترین مجالس اخلاق و عرفان حضرت استاد جرجانی دام ظله می باشد که در مشهد مقدس در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم در خانه امام هادی (ع) برگزار شده است . سی دی تصویری این سخنرانی با عنوان رستگاری در موسسه انوار الرضا موجود می باشد . سی دی رستگاری شامل دو مجلس سی دقیقه ای است که یک مجلس آن : رستگاری است . رستگاری از جدید ترین سی دی های تصویری حضرت حاج شیخ منصور عبد الرحیم جرجانی می باشد . موسسه انوار الرضا - مرکز نشر آثار استاد جرجانی ( کتاب - سی دی - دی وی دی - صوتی و تصویری ) - تلفن موسسه انوار الرضا : ۰۵۱۱۲۲۲۰۸۵۱ - ۰۹۱۵۵۱۱۵۷۹۴ - ۰۹۱۵۱۱۱۱۸۵۰
بسم الله الرحمن الرحیم
فلاح و رستگاری و نجات ما از عقوبت الهی ، در گرو اطاعت و فرمان برداری ما از خدا است .
هر کسی که در این مسیر ، مطیع تر ، تسلیم تر ، راضی تر ، متواضع تر ، در مقابل اوامر و نواهی الهی باشد ، زودتر به هدف می رسد . زود تر به مقصد می رسد . نص آیه قرآن است . ما چند مورد در قرآن آیاتی به این مضامین داریم که : اطیعوا الله و اطیعوا الرسول لعلکم تفلحون . از خدا و رسولش اطاعت کنید . امید است که به فلاح و رستگاری دست بیابید .
ما نظیر این آیات و روایات زیاد داریم . اوامر الهی و نواهی الهی فراوان است . شاید آنهایی که دلالت بر وجوب می کند ، بیش از 70مورد امر به اطاعت و فرمان برداری شده است و نهی از معاصی و گناهان شده است . این روایتی که تقدیم حضور شما می کنم ، در موسوعه کلمات رسول اعظم(ص) جلد13صفحه261به بعد شروع می شود . سلسله راویان نقل می کنند ، تا به فردی بنام سلام می رسد . عن سلام ابن مستنیر ، که این بزرگوار هم از امام باقر (ع) نقل می کند . امام باقر(ع)هم ازپیامبر(ص) نقل می کند . باید به همه روایات توجه شود . به همه روایات دقت بشود . روی آنها حساب کنیم . به روایات عمل کنیم . به این فرامین و دستورات پایبندباشیم . اما این روایت ، یساری از نکات ارزنده و جالب و کلیدی را بیان می کند .
اولا می فرماید که : مردم آنچه را که من گفتم حلال است ، تا روز قیامت ، حلال است . و آنچه را که گفتم حرام است ، تا روز قیامت، حرام است . عناوین هم از همین جا نشات گرفته است . مثلا استعمال سیگار و تنباکو ، به عنوان اصل اولیه ، حلال است . اما به عنوان اصل ثانوی که مضر برای سلامتی بدن باشد ، حرام می شود . این قانون کلی است . در حقیقت ، این دیگر قید ندارد . شرط ندارد . این یک قانون کلی است .آنجا که در یک شرایطی شما ناچار می شوید که برای یک امر اهمی یک مهمی رو مرتکب بشوید ، یک جایی یا در یک شرایطی ممکن است ، قرار بگیری که ناچاری از باب دفع یک خطر بزرگ تر ، برای شما جایز باشد که ، حالا مثلا ریش خود رو بزنی . یا یک حرفی را بزنی . به عنوان ثانوی ، یک دروغ مصلحت آمیز را بگوئی . این ها طبق عنوان ثانوی ، حلال می شود . پس این هم ، حلال خدا است . حلال پیامبر است . نه اینکه بگوئیم : آقا این حلال ،به طور مطلق ، حلال است . یا این حرام ،حرام است . و در هیچ شرایطی حلال نمی شود . بعد شارع می گوید : آنجا من عقوبتم را بر می دارم . عنوان ثانوی اقتضا می کند که شما تابع موقعیت ها باشید . مثل حکم تحریم تنباکو به دست میرزای شیرازی . ایشان فرمود : استعمال تنباکو حرام است و به منزله محاربه با امام زمان (ع) است . مثل امام امت که در موقع قیام خود ، فرمود : امروز تقیه حرام است . امروز چون اصل دین در خطر است، ارکان دین در خطر است، تقیه حرام است .
اینجا دیگر کسی نمی تواند تحت عنوان مثلا تقیه ، علیه شاه قیام نکند ، علیه حکومت طاغوت قیام نکند. چون اصل دین در خطر است . در هر صورت ، حالا این یک بحث فقهی هست ، که ما خیلی به آن وارد نمی شویم . خیلی هم به ما ربطی ندارد . این فقهاء ، بزرگان ، مراجع باید نظر بدهند . ما داریم جنبه اخلاقی را عرض می کنیم والا آن قسمت از بحث ربطی به ما ندارد و ما هم حق نداریم در این نظر های بزرگان دخالت کنیم . و این را بدانید و آگاه باشید که : حلال و حرام الهی در کتاب خدا بیان شده است . چیزی مخفی گذارده نشده است . و من هم آن حلال و حرام الهی را در سیره و سنت و روش و منش خودم بیان کردم . مرتب گفتم که این اوامر و نواهی پیامبر - که روایت آن در ثواب الاعمال شیخ صدوق آن روایت آخریش هست . شاید ما درحدود 6تا 7جلسه هم آن را خواندیم ، که تتمه اش هم هست ، حالا عرض می کنیم .
یک وقت به یک مناسبتی تمام اوامر الهی به وسیله پیامبر بیان شده است . در قران ، آنچه احتیاج به توضیح و تفسیر داشته است ، پیامبر بیان کرده است . حلال و حرام ، واجب و مستحب ، اینها را من در سیره ام و در سنت خودم بیان کردم . در میان حرام و حلال الهی ، شبهاتی هست و بدعت هایی هست که بعد از من ، افراد باید مواظب باشند که مبتلا به این شبهات نشوند . آنها دیگر از آن شیطان و کار ابلیس است . اگر کسی آن شبهات را ترک کند . اگر محرمات را ترک کند . حلال را انجام بدهد . واجب را انجام بدهد . اگر کسی حرام و حلال الهی ، اوامر و نواهی خدا را رعایت کرد ، کارش درست می شود. گیر ها از کارش برطرف می شود ،گره ها باز می شود ،هیچ کارش دیگر پیچ نمی خورد ، اگر حلال را انجام بدهد و واجب را انجام بدهد و حرام را ترک کند ، دنبال شبهات هم نرود ، امر دین و دنیای او درست می شود ، و شخصیت و بزرگواری او هم درست می شود و آبرویش هم محفوظ می شود .
اما اگر کسی خودش ر ا داخل شبهات بیاندازد ، و دنبال شبهات رفت و از آنها تبعیت کرد ، نزدیک شبهات رفت ، نزدیک محرمات رفت ، درست مثل کسی است که نزدیک قرق گاه الهی رفته است . یعنی رفته به جایی که ورود ممنوع است . یعنی لب پرتگاه رفته است . دقیقا لب پرتگاه رفته است . اگر به خودش اجازه بدهد که شبهات را انجام بدهد . به تدریج به جائی می رود که نمی داند : این حرام است یا حلال است ، حکم را بلد نیست ، تکلیف خودش را نمی داند . سوال هم نمی کند . اگر آهسته آهسته به سوی شبهه ها رفت ، به حرام می افتد . اگر کسی رفت ، گوسفندانش را برده است و نزدیک قرق گاه خدا چرانده است ، منطقه ممنوعه الهی . یک لحظه ، یک آن ، غفلت کند ، این گوسفندانش داخل منطقه ممنوعه می روند . به قرق گاه الهی می روند . در حقیقت با قانون الهی منازعه می کند . در منطقه ممنوعه سقوط می کند . بعد حضرت فرمودند : برای هر پادشاهی ، برای هر سلطانی ، یک مطقه ممنوعه وجود دارد . شما نگاه کنید در مناطق نظامی تابلو می زنند : منطقه نظامی است . ورود ممنوع است . ورود افراد متفرقه ممنوع است . در بعضی جاها مطلقا ممنوع است . قرق گاه است . آگاه باشید برای هر پادشاهی ، یک قرق گاهی هست . قرق گاه های الهی ، منطقه ممنوعه الهی ، محرمات الهی است . آنچه را که شارع حرام کرده است . فرموده : گناه است . شراب است ، زنا است ، د زدی است ، غیبت است ، دروغ است ، کبر است ، لهو و لعب است . این ها ، همه قرق گاه های الهی است . اصلا تعبیر حرام یعنی : منطقه ممنوعه . اگر رفتی ، به منطقه قرق گاه رفتی . اگر به سمت تو شلیک شد ، اگر کشته شدی ، آن طرف مقابل ، هیچ مسئولیتی ندارد . یعنی خون تو هدر رفته است . چون گفتند ، نیایید . حق ورود ندارید . تو را می زنند . اگر کسی به محرمات الهی نزدیک شد ، به قرق گاه الهی نزدیک شد ، ملائکه الهی او را می زنند . بیچاره اش می کنند . فقیرش می کنند . ذلیلش می کنند . خوارش می کنند . او را از کمالات ممنوع می کنند . او را از لذت عبادت ممنوع می کنند . حرام را انجام ندهید .
اتلاف وقت ، حرام است و از گناهان کبیره است .
عرض کردم یکی از محرمات الهی اتلاف وقت است . مشغول شدن به ملاهی است . شما در گناهان کبیره نگاه کنید : وقتی که امام رضا(ع)گناهان کبیره را می شمارد ، حدود سی و چند تا گناه کبیره را که می شمارد . بعد در اواخر آن می فرماید: اشتغال به لهو و لعب . هر چیزی که انسان را از یک مقصد عالی تر و والا تر باز دارد ، آن لهو و لعب است . لهو و لعب ، یک وقت غنا است . یک وقت ، موسیقی است . تار و تنبور است . رقص است ، فیلم های مبتذل است . صحنه های شهوت انگیز است ، اینها همه ، حرام است . لهو و لعب است . یک وقت ، کارهایی است که اصلا ثمره ای ندارد . وقت گیری پای بعضی فیلم ها ، نشستن پای کامپیوتر ، بازی کردن با کامپیوتر ، حتی بازی با موبایل ، که امروز رسم شده است . امروز دختر و پسر و پیر و جوان ، فکر می کنند: این که حرام نیست ، سرگرمی است . اتلاف وقت ، اسراف وقت ، گناه کبیره است . تو را از یک مقصد والا تری باز می دارد .
من توصیه می کنم به عنوان یک برادر بزرگتر ، آنهایی که من حق برادری به گردن ایشان دارم . آنهایی که کوچک تر هستند ، حق بزرگتری دارم . آنهایی که دوست هستند ، حق دوستی .
من برادران ، خواهران را نصیحت می کنم . خیلی وقت خودتان را نگیرید. با این بازی کردن ها ، ولو به حسب ظاهر مشروع است . اتلاف وقت است . عمرتان تباه می شود . ضایع می شود . آن قدر ننشینید پای این تلوزیون و پای کامپیوتر و آن قدر با این موبایل های خودتان بازی نکنید . آن قدر وقت خودتان را ضایع نکنید . حیف است . حرام است . اسراف عمر است ، جرم آن سنگین تر از اسراف آب و برق است . جوانی را تباه نکنید . از دست ندهید . خدا را گواه می گیرم ... اللهم صل علی محمد و آل محمد
به نقل از وب سایت : شاگرد پدر ، با اندکی ویراستاری کلمات و جملات
تذکر : متن فوق با دقت و حفظ امانت ، از شکل گفتاری به شکل مکتوب و نوشتاری تغییر یافته است .
متن کامل این سخن رانی در وب سایت شاگرد پدر موجود است .
مشهد الرضا ع - ویراستار کتب عارف ربانی استاد جرجانی